SEAT LEON ST CUPRA - TEST DRIVE #1




Przedstawiam Wam test czy raczej spostrzeżenia z jazdy Seatem Leonem Cuprą ST.
Na wstępie może dodam, że słowo "Cupra" oznacza usportowioną wersję z najmocniejszym silnikiem. Odpowiednik Volkswagena GTI/R lub Skody Octavii RS, a ST (Sport Tourer) - to inaczej kombi.


Wygląd zewnętrzny:

Nie lubię określać czy coś mi się podoba czy nie, bo każdy ma inny gust. Wszystko co powiem o wyglądzie tego auta nie bierzcie pod uwagę przy ewentualnym kupnie tego samochodu.
No cóż...macie zdjęcia...Seat Leon 5 drzwiowy czy 3 drzwiowy jest całkiem ładnym autem, szczególnie 5 drzwiowy hatchback w wersji wyposażenia FR bardzo mi się podoba, ale wersja ST...sam nie wiem, może inny kolor byłby odpowiedniejszy, testowany przeze mnie model był w kolorze szarym. Porównując go np. ze swoim kuzynem Volkswagenem Golfem R w wersji Variant (kombi) czy nawet z kuzynką Skodą Octavią RS to jednak z tej trójki wymienionej przeze mnie myślę, że najładniejszy jest Golf, chociaż strasznie podobny do Passata. Z drugiej strony Leon wygląda inaczej, oryginalniej. Dziś widziałem go w kolorze białym i wyglądał bardzo dobrze. Do Was należy ocena co do wyglądu tego Seata. Pragnę zaznaczyć, że jeśli chodzi o auta typu kombi to ja w nich nie gustuję. Zdecydowanie wolę hatchbacki 5 drzwiowe.
Auto ma 4538 mm długości, 1816 mm szerokości i 1451 mm wysokości z relingami. rozstaw osi to 2631 mm. Bagażnik ma pojemność 587 litrów, zbiornik paliwa 50 litrów, masa auta to 1440-1540 kg.
Auto stało na 19 calowych felgach i oponach 235/35 R19 firmy Continental.

Wnętrze:

Jak przystało na sportowy model mamy tu kilka sportowych akcentów. Sportowa kierownica spłaszczona u dołu, aluminiowe nakładki na pedały, sportowe fotele, nakładki aluminiowe ze znaczkiem Cupra na progach, do tego kierownica i mieszek skrzyni biegów przeszyty białą nicią.
Fotele wygodne z dużym zakresem regulacji. Mimo moich 190 cm wzrostu fotel nie był odsunięty do końca jak i nie był opuszczony zupełnie nisko. To duży plus. Do tego trzeba dodać bardzo duży zakres regulacji kierownicy co zdecydowanie ułatwia zajęcie miejsca wysokim kierowcom. Na plus też fotele z dobrym trzymaniem bocznym, boczki foteli obszyte alcantarą. Na tylnej kanapie nie ma zbyt dużo miejsca, ale jeśli z przodu siedzi osoba do 180 cm wzrostu za nią usiądzie wygodnie osoba o takim samym wzroście. Czyli jest ok, auto przestronne, do tego duży i ustawny bagażnik i możemy jechać z rodziną nad morze lub w góry.
Podsumowując, mieszczę się w nim idealnie, siedzi mi się w nim wygodnie, pozycja za kierownicą jest idealna, nic nie trzeszczy, elementy deski rozdzielczej są dobrze spasowane, za to należy się duży plus. Jakbym się miał przyczepić to może konsola delikatnie uwiera mnie w prawe kolano, nie jest to uciążliwe ale czuję twardy plastik. Myślę, że po kilku dniach już by mi to nie przeszkadzało, jest to kwestia przyzwyczajenia.
Warto wspomnieć, że widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Szyba przednia jest duża, lusterka również, słupki nie przeszkadzają co jest ważne w jeździe miejskiej, nie ma efektu, że siedzimy w czołgu, co się niestety czasami zdarza. Wnętrze jest przejrzyste i daje poczucie przestronności.

Silnik:

W aucie tym jest zamontowany silnik o pojemności 2.0 TSI o mocy 300 KM. Moc ta jest dostępna w przedziale 5500 - 6200 obr./min. Silnik ten dysponuje momentem obrotowym 380 Nm w zakresie 1800 - 5500 obr./min. jest wyposażony w turbosprężarkę. Prędkość maksymalna to 250 km/h, a przyspieszenie od 0 - 100 km zajmuje mu tylko 4.9 sekundy.
Silnik sprawdzony, wyeliminowano problem z "braniem" oleju, także jeśli będziemy regularnie wymieniać w nim olej nic nie powinno się dziać.
Napęd na 4 koła - 4drive. Skrzynia biegów DSG 6 biegowa - pracująca w kąpieli olejowej, gdzie przy w miarę normalnym jej traktowaniu i przestrzeganiu kilku zasad powinna nam się odwdzięczyć bezawaryjną pracą.
Wsiadając do tego auta myślałem, że jazda nim przysporzy mi dużo emocji. Emocje były, bo auto dobrze reaguje na dodanie gazu, ale liczyłem na więcej. Silnik ten jest łatwy do okiełznania, nie jest narowisty, można nim jechać z prędkością 30 km/h, ale jak tylko chcemy auto sprawnie przyspiesza i na liczniku mamy już 100 km/h. - Uwaga, bo można łatwo stracić prawo jazdy. To, że jego charakterystyka jest właśnie taka to duża zaleta. Bo przez to auto nadaje się do bardzo szybkiej jazdy ale też i do spokojnego podróżowania z rodziną. Nie czuć w tym aucie tzw. dziury obrotowej, silnik "ciągnie" od dołu do samego czerwonego pola na obrotomierzu.
Skrzynia jak to DSG, delikatne szarpnięcia przy zmianie z 1 na 2 i 3 bieg, ale to normalne, tak te skrzynie pracują.
Zużycie paliwa...w mieście może spalić nawet 20 litrów, a może i zużyć tylko 10 l, a nawet przy delikatnym wciskaniu gazu można zejść poniżej 10 litrów. Na trasie myślę, że między 8-10 litrów to nie żaden wyczyn.
Podsumowując, jak dla mnie bardzo udana jednostka napędowa. Dodam, że dźwięk tego silnika i jego bulgotanie podczas zmiany biegów...bajka.

Zawieszenie:

Przednie
Niezależne, kolumny McPherson ze sprężynami śrubowymi i hydraulicznymi amortyzatorami.
Tylne
Belka skrętna lub zawieszenie wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi i hydraulicznymi amortyzatorami.

Powiem tak, zawieszenie bardzo przyjemne, nie za sztywne, dobrze zestrojone, nie czuć zbytnio studzienek na ulicy, bardzo dobre trzymanie w zakrętach, duża zwrotność, jest tak jak powinno być. Do tego rewelacyjne hamulce i mamy zawieszenie prawie idealne i to mimo 19 calowych felg.

Układ kierowniczy:

R-EPS (układ elektryczny z silnikiem zamontowanym na przekładni kierowniczej).
Hamulce tarczowe hydrauliczne ze wspomaganiem.
Przednie tarcze hamulcowe wentylowane i tylne tarczowe hamulce niewentylowane.
Średnica zawracania to 10,5 metra.

Podsumowanie:

No cóż...auto szybkie, komfortowe, przestronne z dobrym silnikiem, z miarę małym apetytem na paliwo z 5 letnią gwarancją na dodatek usportowione...taki wilk w owczej skórze. Jego cena to 161 400 zł. Czy warto...jeżeli komuś wygląd nie przeszkadza, a może nawet komuś to auto się podoba, to myślę, że warto, auto godne polecenia. Polecam!


Dziękuje firmie Arpol za możliwość skorzystania z jazdy testowej. Wielkie dzięki dla przemiłej Pani Justyny, która towarzyszyła mi podczas podróży i hamowała moje zapędy...😎...oczywiście odnośnie prędkości.


A co Wy sądzicie o tym aucie?



















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

VOLKSWAGEN GOLF III - TEST DRIVE #5 (UŻYWANE)

SEAT ARONA - TEST DRIVE #4